کد مطلب:295143 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

در مصحف فاطمه ی زهرا چیست؟


ان الصادق علیه السلام یقول:

«علمنا غابر و مزبور و نكت فی القلوب و نقر فی الاسماع و ان عندنا الجفر الاحمر و الجفر الابیض و «مصحف فاطمة» علیه السلام و عندنا الجامعة فیها جمیع ما تحتاج الناس الیه فسئل عن تفسیر هذا الكلام.

فقال: اما الغابر، فالعلم بما یكون و اما المزبور فالعلم بما كان و امّا النكت فی القلوب فهو الالهام و أمّا النقر فی الأسماع فحدیث الملائكة نسمع كلامهم و لا نری اشخاصهم و أمّا الجفر الأحمر فوعاء فیه سلاح رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم و لن یخرج حتی یقوم قائمنا اهل البیت و اما الجفر الابیض فوعاء فیه توارة موسی و انجیل عیسی و زبور داود و كتب اللَّه الاولی و اما مصحف فاطمة علیهاالسلام ففیه ما یكون من حادث و اسماء من یملك الی أن تقوم الساعة و امّا الجامعة، فهو كتاب طوله سبعون ذراعاً، املاء رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم من فلق فیه و خطّ علی بن ابی طالب علیه السلام بیده فیه واللَّه جمیع ما تحتاج الیه الناس الی یوم القیامة حتی ان فیه ارش الخدش و الجلدة و نصف الجلدة، [1] .


امام صادق علیه السلام می فرمود: ما غابر و مزبور را می دانیم، ما مسائل قلبی و نیَّات را می دانیم. ما «نقری» كه در گوشها می رود را می دانیم.

«جفر قرمز» و «جفر سفید» را می شناسیم. در نزد ما «مصحف فاطمه علیهاالسلام» است. در پیش ما «جامعه ای» است كه همه ی چیزهایی كه انسان به آن نیاز دارد در آن هست. سوال شد: این كلام یعنی چه؟

«امام علیه السلام فرمودند: «غابر»، یعنی دانستن آنچه واقع می شود. «مزبور»، یعنی دانستن آنچه قبلا رخ داده است. اما «نكته های قلبی»، اوهام ذهنی دیگران است كه ما می دانیم. «نقرِ» در گوشها، سخن ملائكه می باشد كه ما آنها را می شنویم، ولی خودشان را نمی بینیم. «جفر قرمز» ظرفی است كه اسلحه ی پیامبر در آن است و آن سلاح تا زمان امام مهدی، قائم اهل بیت علیه السلام خارج نخواهد شد. اما «جفر سفید» آن ظرفی است كه تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داوود و كتاب اولی خداوند در آن است. اما «مصحف فاطمه علیهاالسلام»، پس آنچه از حوادث رخ خواهد داد و اسامی پادشاهان تا روز قیامت در آن آمده است. اما «جامعه» كتابی است كه طول آن هفتاد ذرع است (شاید كنایه از كثرت معارف آن كتاب باشد) پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم مطالب آن را فرموده است و حضرت علی علیه السلام آن را نوشته است و به خدا قسم! در آن تمام آنچه انسان تا روز قیامت نیاز دارد، نوشته شده است، حتی در كتاب جامعه مقدار خسارت بسیار كم نیز وجود دارد، یك شلاق و نصف شلاق نیز در آن بیان شده است.»



[1] بحارالانوار، ج 43، ص 79، ر 66 از علل الشرايع.